zondag 8 juli 2012

Mijn jaar komt nog!!! I know it! – Triathlon Stein 2012


Een iets wat verlate blog van de Triathlon Stein (23 en 24 juni). Ik had dit verslag al vrij snel na Stein geschreven, maar op de dinsdag erna kregen we het bericht dat teamgenoot Jason van der Burgt een hartaanval gekregen heeft. Een grote schok, mede doordat hij gewoon nog meestreed in Stein. Gelukkig gaat het momenteel veel beter met hem. Toch nog veel sterkte Jason, Agnes en Merel! 
Dan de race, zaterdag 23 juni stond de derde wedstrijd uit de Lotto Eredivisie Triathlon op het programma. Na een 26e plaats op het NK de week ervoor, waar ik na omstandigheden (minder lopen) tevreden over was, ging ik met redelijk veel zelfvertrouwen de laatste week voor Stein in. Woensdag nog de Zwemloop Delft in duo vorm gewonnen met Krijn Schagen. Waarbij het zwemmen in mijn nieuwe wetsuit voor de eerste keer echt perfect ging. Geen verzuring als gevolg van hard zwemmen. Dus zaterdag zou het goed moeten gaan.

Vrijdag was een stressvol dagje, veel gekloot met de fiets, slecht geslapen de laatste dagen voor de race. Zou het dan toch? Slechte voorbereiding…

Zaterdag 23 juni, om 10 uur vertrok ik samen met Aron (Teammaat Dolfijn Triathlon Team) met de trein naar Sittard. En ik was moe, nu al. 14 uur vertrokken voor parcoursverkenning. Van tevoren al gehoord dat het een heel mooi parcours (maar pittig) was. In de haven van Stein was een rondje van 750 meter zwemmen uitgezet. Wisselzone er vlak naast. Fietsen (stayeren) was in en rond Stein in de richting van Elsloo. 3 ronden van elk 8km ongeveer. Normaal gesproken zou dit echt mijn ronde zijn. Ik vind het heerlijk, op en af, bochten, remmen, aanzetten en weer door gaan. Vooral het stukje in Stein zelf verheugde ik me er erg op, zie link. Maar al tijdens parcours verkenning met Aron merkte ik dat ik zijn tempo slecht kon verdragen. Nu al…. Maar we hebben nog 4 uur voor de start, dus heel veel zorgen maakte ik me op dat moment nog niet.

5 minuten voor de start #spanning
17:30 uur, nadat we alles klaar stond in het Parc Fermé, begonnen aan de echte warming-up en parcours verkenning lopen. Geen meter vlak, vroeger niet mijn parcours, tegenwoordig kan ik dat beter aan. Lopen ging goed. Benen voelde goed, maar wat een parcours (zie onder in de samenvatting van de wedstrijd).

18:30 uur TOET!! En we zijn weg, dom, niet goed nagedacht. Start ik midden aan de zijkant. Natuurlijk kom  je dan in het gedrang. Dat had ik ook wel kunnen weten. Zwem liever wat extra meters, dan in het gedrang te komen en dan half knock-out geslagen te worden. Dit is wel wat overdreven, maar ik heb wel veel water binnengekregen. Iets te veel. Zwemmen uiteindelijk in 10’06”, een 29e plaats. Geen verzuring in de armen. Dat is positief. Toch niet tevreden. Verkeerde start en totaal geen kracht in de armen. Waar ik bij vele een week eerder nog voor zat, zwom in nu gelijk mee of zelfs achter. Al op het moment lopend naar de fiets merk ik dat het nu al loodzwaar is. 36e wissel, daar heb je het al.

Daarna het fietsen. Zat nu direct vanaf de wisselzone met de zelfde fietsers waarbij ik tijdens het NK ook mee fietste. Nadat ik me toen zelfs liet terug zakken omdat ik geen groepje had. Bij het NK ging het super goed, nu was het hard vechten om in het laatste wiel te blijven. Een groepje van Frank Heestermans, Rob Kwaaital, Lars van der Eerden, Jorik van Egdom en een paar anderen. Eerste 4km omhoog alles gegeven om in laatste wiel te blijven, maar nota benen op het kleine deel dat het vlak werd, liet ik een gaatje. En dat werd steeds groter. Zo nog één kilometer op 40 meter gefietst. Maar het mocht niet baten. Daarna aangesloten bij de achtervolgende groep. Totaal 10 man. Mooi groepje, maar de benen wilde niet. Weer kramp in de kuiten. Vlak buiten Stein, dus de bochten gewoon overleefd, viel er weer een gaatje. Dodelijk is dat!! Er zat gewoon totaal geen kracht meer in de benen en dat al na 1 ronden. Op 1 ¼ ronde kwam een weer achtervolgende groep bij. De groep van teammaat Bart Rijborz. Ik wilde graag weer naar voren, maar heel erg georganiseerd was het groepje niet. Een aantal lange aflossingen gedaan, maar dat heeft natuurlijk geen zin. Dus laatste ronde lekker in het wiel gezeten, paar kleine aflossingen en vooral de benen rekken om de krampen te verminderen. Dat hielp… voor dit moment.

Als tweede van de groep in de wisselzone, fiets op de plek van Bart gezet, sorry Bart. Ik had het niet door, zelfs niet achteraf. 32e plaats na het fietsen gevolgd door een goeie wissel begonnen aan het lopen. Maar al gelijk PIJN, PIJN en eens pijn. Een combinatie van kramp en pijn in de hiel (van week voor NK). Erg veel pijn, met iedere stap die ik zette. Al hinkelend en wandelend berg op gelopen. Heb zelfs een spons in mijn schoen gedaan, wat enigszins verzachtend hielp. 1e ronden werd de langzaamste looptijd in 11’24”. Tweede ronde verbazingwekkend beter. Omhoog lopen gaat sowieso beter, omdat je dan nauwelijks op de hiel land. Dus volle bak, in zoverre dat ging. Omlaag werd weer lastiger, toch af en toe even wandelen. Licht masseren, volgens mij hielp dat niet, maar toch doe je het. 2e ronde in 9’26”. Onderstaande foto zegt eigenlijk alles en heeft geen onderschrift nodig. Al was ik zeer teleurgesteld, vind ik dit echt een karakteriserende foto. Totaal 61e :(


Zowel Bart als Aron hadden juist veel beter gelopen dan vorige keer. Dus als ik nou ook gewoon normaal had gefietst en gelopen waren we zeker een aantal plaatsen opgeschoven met het team. Nu staan we nog steeds op een gevaarlijke 15e plek. Eerste 16 blijven in de eredivisie. Voor het team ben ik in de race gebleven, anders was ik uit gestapt. Het ging totaal niet.

Achteraf schreef ik op Facebook het volgende: “Niet mijn dag, niet mijn week en niet mijn jaar. 61e @ triahtlon Stein #eredivisietriathlon. Matig gezwommen, slecht gefietst en niet hardgelopen (wel de finishlijn gehaald) Mijn jaar komt nog!!! I know it!”

En dan vooral de nadruk op ‘mijn jaar komt nog!!! I kno wit!’, de reacties die ik hierop krijg doen me goed. Mentaliteit is goed, op karakter de finish gehaald en ga zomaar door. “na regen komt zonneschijn”, “Wil je winnen … Leer verliezen” (De Dijk, Wil je winnen). Ik heb verloren afgelopen jaar, zowel met studie, als met sport. En dat gaat veranderen!!! Vanaf vandaag! De knop wordt omgezet. Negatieve energie moet eruit en positieve komt erin.

Trio Halve Triathlon Stein

Zondag stond de trio Halve Triathlon op het programma. Ik zou starten met 1,9km zwemmen, Bart 96km fietsen en Linda een halve marathon lopen. Zwemmen ging goed, ik ging van start als training. Eerste 400 meter rustig aan en daarna telkens wat harder (voor het gevoel). Gezwommen in 25’56”, prima tijd. Een 8e zwemtijd. Zelfde als de dag ervoor, ik mis de kracht. Maar het lijkt wel of de lange afstand mij beter ligt.
Na het zwemmen ging het regenen, en het werd ook niet meer droog. Bart uiteindelijk netjes gefietst, al had hij het erg zwaar in 3 uur en 11 minuten. Daarna heeft Linda het afgemaakt in een nette 1 uur en 28 minuten op de halve.

Al om al toch een mooi weekend, veel geleerd en veel te verbeteren. Maar ik zal herrijzen als nooit tevoren. Niet dit jaar, maar we gaat dit jaar wel goed afsluiten! Nog twee belangrijke wedstrijden dit jaar, NK Veenendaal en Team Relay Almere. 2 spektakel wedstrijden. Ik zal mijn uiterste best doen voor het team, strijden voor een goeie uitslag. 

Uitslagen zaterdag individueel
Uitslagen zondag trio (helemaal onderaan)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten